On the apparently striking disconnection between motivation and satisfaction in recreational angling

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Abstract

The finding that the activity-general (e.g. being outdoors) elements of a fishing experience constitute the most important motivation among most recreational angler groups has generated important controversy among fisheries researchers and managers. The latter often believe that acitivity-specific, predominantly catch-related aspects (e.g. number or size of the fish) are much more important in determining angler satisfaction. In the present study, four distinct segments of German anglers were identified which differed in their degree of consumptive (i.e. catch) orientation as the main fishing motive. Significant differences in relativ importance ascribed to the various activity-general and activity-specific satisfaction components were detected across all consumptiveness levels. However, similar levels of overall satisfaction and a dominance of activity-specific, mainly catch-related, satisfaction components as predictors of overall satisfaction were found in all angler segments. Even in the low consumptive group, catch components of the angling experience predominantly explained satisfaction. There is no striking disconnection in this result because activity-general aspects of the fishing experience are much easier to satisfy, such that ultimately catch aspects determine angler satisfaction irrespective of self-reported consumptive motivation.

Zusammenfassung

Allgemeine Elemente des Anglererlebnisses (z.B. "draußen am Wasser die Natur erleben") wurden vielfach als wichtigste Motive der Angelleidenschaft identifiziert. Dies hat zu Kontroversen zwischen Fischereiwissenschaftlern und -bewirtschaftern geführt, weil letztere häufig in spezifiscihen Angelaspekten - in erster Linie sind das Fangkomponenten - den eigentlichen Motor für die Anglerzufriedenheit sehen. In der vorliegenden Studie wurden vier verschiedene Anglersegmente in Deutschland identifiziert, die ein unterschiedlicher Grad an Fangorientierung als Maß für das Hauptangelmotiv auszeichnete. Alle Anglersegmente waren gleichermaßen zufriewden mit dem Angeljahr. Diverse Zufriedenheitskomponenten allgemeiner und spezieller Art erklärten in signifikant unterschiedlicher Stärke die Anglerzufriedenheit. In erster Linie bestimmten angelspezifische, d.h. fangbezogene Komponenten die allgemeine Anglerzufriedenheit aller Angler, auch der Gruppe, die die geringste Fangorientierung aufwies. Es sollte nicht vorschnell geschlussfolgert werden, dass offenbar kein Zusammenhang zwischen Motivation und Zufriedenheit existiert, weil allgemeine Angelmotive im Unterschied zu speziellen wesentlich einfacher und schneller befriedigt werden können. Das führt im Endeffekt dazu, dass Fangkomponenten in unterschiedlicher Gewichtung für die Zufriedenheit aller Angler entscheidend sind.

Arlinghaus, R. (2005). On the apparently striking disconnection between motivation and satisfaction in recreational angling. Berichte des IGB, 22, 164-176


Published: 2005
Appeared in: Berichte des IGB, 22, 164-176